Luna Rojas, MaxMatta Gonzales, Elena Emperatriz2021-02-152021-02-152020-11-27http://hdl.handle.net/20.500.14503/1156El objetivo de esta investigación fue: Determinar el nivel de utilización de recursos paraverbales en estudiantes del 5to grado de secundaria de la Institución Educativa Primaria Secundaria N° 60024 Distrito de San Juan Bautista durante el año 2019. La investigación fue de tipo descriptivo. El diseño general de la investigación fue el no experimental y el diseño específico fue el descriptivo transversal. La población estuvo delimitada por todos los estudiantes del 5to grado de secundaria de la Institución Educativa Primaria Secundaria N° 60024 Distrito de San Juan Bautista, provincia de Maynas, departamento de Loreto, matriculados durante el año 2018; que fueron un total de 111. La muestra la conformaron los estudiantes del 5to grado de secundaria de la Institución Educativa Primaria Secundaria N° 60024 Distrito de San Juan Bautista, provincia de Maynas, departamento de Loreto, matriculados durante el año 2018; que fueron un total de 35. La selección de la muestra fue no aleatoria intencionada. La técnica que se empleó en la recolección de los datos fue la encuesta y el instrumento de recolección de datos fue el cuestionario. Los resultados muestran que es Regular la Utilización de Recursos Paraverbales en Estudiantes del 5to Grado de Secundaria de la Institución Educativa Primaria Secundaria N° 60024 Distrito de San Juan Bautista durante el año 2019.The objective of this investigation was: To determine the level of utilization of paraverbal resources in students of the 5th grade of secondary of the Secondary Elementary Educational Institution N° 60024 of the district of San Juan Bautista during the year 2019. The investigation was descriptive. The general design of the research was non- experimental and the specific design was the cross-sectional descriptive one. The population was delimited by all the students of the 5th grade of secondary of the Secondary Elementary Educational Institution N ° 60024 of the district of San Juan Bautista, province of Maynas, department of Loreto, enrolled during the year 2018; that were a total of 111. The sample was made up of the students of the 5th grade of secondary of the Secondary Elementary Educational Institution N ° 60024 of the district of San Juan Bautista, province of Maynas, department of Loreto, enrolled during the year 2018; that were a total of 35. The selection of the sample was intentionally non-random. The technique used to collect the data was the survey and the data collection instrument was the questionnaire. The results show that it is To Regulate the Utilization of Paraverbal Resources in Students of the 5th Grade of Secondary of the Secondary Elementary Educational Institution N ° 60024 of the District of San Juan Bautista during the year 2019application/pdfspainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/RecursosResourcesParaverbalesParaverbalRecursos paraverbales en estudiantes del 5to grado de secundaria de la Institución Educativa Primaria Secundaria N° 60024 Distrito de San Juan Bautista - 2019info:eu-repo/semantics/bachelorThesishttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01